Milletler her dönemde yeni neslin bedenen ve ruhen sağlıklı, topluma yararlı olmasını amaçlamış ve bu yönde önlemler almışlardır. Bu bakımdan her toplum kendi inanç, yaşayış biçimi, ahlak görüşleri, gelenek ve göreneklerine göre farklı eğitim amaçları belirlemişlerdir. 61 İnsanla ilgili araştırmalar ve elde edilen bulgular ışığında ilk yaşların önemi artmış olmakla birlikte, bu yaşların düzenli ve amaçlı bir eğitime tabi tutulmasını da kaçınılmaz kılmıştır. Genel olarak çocuğun ilkokula başlamadan önce tüm gelişim alanlarını desteklemek ve uygun bir ortam sağlamak olan okul öncesi eğitimin ülkeden ülkeye değişiklik gösteren özel amaçları da vardır. Mialeret tarafından okul öncesi eğitimin evrensel sayılabilecek amaçları üç ana başlıkta toplanmıştır.62 Bunlar toplumsal, eğitici ve gelişimsel amaçlardır.
1. Toplumsal Amaçlar: Çalışan annelere destek, her çocuğun bireysel farklarını göz önüne alarak onların sosyal, zihinsel, duygusal, fiziksel, cinsel vb. gelişim aşamalarında geleneksel eğitimin, boşluklarını telafi etmek,
2. Eğitici Amaçlar: Çocuğun duygularını eğitmek ve çevresiyle iletişim sağlayarak çocuğun duyarlı davranışlarını geliştirmek,
3. Gelişimsel Amaçlar: Çocuğun doğal gelişimini temele alarak kendi vücudunu kontrol etme, kendi denetimini bağımsız olarak yapma, konuşma, vs. gibi becerilerin gelişimini sağlamak.
Türk Milli Eğitim Sistemi içerisinde bir eğitim kademesi olarak okul öncesi eğitimin amaçları; milli eğitimin genel amaçları ve ilkeleri doğrultusunda belirlenmiş ve aşağıdaki şekilde ifade edilmiştir:
1. Çocukların beden, zihin ve duygu gelişmesini ve iyi alışkanlıklar kazanmasını sağlamak;
2. Çocukları ilköğretime hazırlamak;
3. Şartları elverişsiz çevrelerden ve ailelerden gelen çocuklar için ortak bir yetiştirme ortamı yaratmak;
4. Çocukların Türkçeyi doğru ve güzel konuşmalarını sağlamaktır.
Okul öncesi eğitim programlarına bakıldığında çocuğun gelişimsel ve temel ihtiyaçlarının yanı sıra bazı toplumsal amaçları gerçekleştirmeyi de planlamaktadırlar. Bunlar:
1. Evin işlevlerini genişletmek,
2. Ebeveynler, işleri için gerekli becerileri öğrenirken ya da çalışırken çocukların gözetimini sağlamak,
3. Ebeveynler çalışırken çocuk bakım ve eğitimini sağlamak
4. Telafi eğitimi sağlamak.
Genel olarak bakıldığında, çocuğun bireysel ve gelişimsel ihtiyaçları, toplumun ihtiyaçları ve bu ihtiyaçların giderilmesine yönelik eğitim olanağı sağlama doğrultusunda amaçların belirlendiği görülmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
1. Yapılan yorumun içerik ile ilgili olmasına dikkat ediniz.
2. Lütfen yorumlarınızda yazım ve dil bilgisi kurallarına uymaya çalışın.
3. Yorumlar sorulara ve içerik önerilere açıktır.