1)Büyüme
Büyüme ve gelişme çoğu kez birbiriyle çok karıştırılan kavramlardandır. Büyüme
organizmada görülen sayısal bir artışı ifade eder. Bedenin veya herhangi bir organın bir
durumdan başka bir duruma geçişinde görülen bir dizi değişikliği ifade eder. Kalp ve diğer
organların büyümesinde de durum aynıdır. Çocuğun boy artışı, kilo artışı büyüme olarak
adlandırılır yani nicel bir değişim söz konusudur.
2)Gelişim
Gelişim daha genel ve kapsamlı bir terimdir. Zaman içinde yapıda, düşüncede veya biyolojik
ve çevresel etkilere bağlı olarak insan davranışlarındaki değişimler ve süreklilik olarak tanımlanır.
Örneğin çocuğun piyano çalabilmesi el-kol ve göz arasında ki iş birliği ve parmaklardaki gelişme
sonucunda meydana gelir. Bebeğin ilk aylarda elini, kolunu sallaması daha sonra yakalama
hareketine dönüşür. Bunlar gelişimin ifadesidir. Gelişme kavramı düzenli, uyumlu ve sürekli bir
ilerlemeyi de beraberinde getirmektedir. Bu ilerlemeler ve değişiklikler arasında da belirgin bir
ilişki söz konusudur.
3)Olgunlaşma
Gelişme ve olgunlaşma kavramları genellikle birbirleriyle karıştırılarak kullanılmaktadır.
Olgunlaşma, kişinin doğuştan getirdiği potansiyelinin zaman içinde ortaya çıkmasını ifade eder.
Kişinin herhangi bir çaba göstermesine gerek yoktur. Kendiliğinden meydana gelen bir süreçtir.
Olgunlaşma bir gelişimdir ancak her gelişim olgunlaşma değildir. Gelişim için bireyin çabası
gereklidir.
Olgunlaşma, bir organın görevini yapabilecek düzeye ulaşması için geçirdiği biyolojik
değişimlerdir. Bu tür değişmelerde öğretmenin etkisi yoktur. Örneğin çocuğun parmak kasları
gerekli olgunluk düzeyine ulaşmadıkça, ona kalem tutmasını öğretmek mümkün değildir aynı
şekilde çocuğun yürüyebilmesi içinde yürümenin gerektirdiği biyolojik olgunluğa gelmesi beklenir.
4)Öğrenme
İnsanları diğer canlılardan ayıran en önemli özelliklerden biri de öğrenme kapasitelerinin
oluşudur.
Öğrenme tekrarlar ya da yaşantı sonucu meydana gelen, kalıcı davranış değişikliği
4
4
olarak tanımlanmaktadır. Biyolojik bir varlık olarak dünyaya gelen insan kısa sürede pek çok yeni
davranış öğrenir. Belli bir dili konuşmak, alışkanlıklar kazanmak, belirli kişilik özellikleri
oluşturmak, dünyayı algılamada farklı yaklaşımlar geliştirmek öğrenme yoluyla olmaktadır.
Öğrenmenin üç temel özelliği vardır.
Öğrenme sonucunda mutlaka bir davranış değişikliği meydana gelir.
Öğrenme, bireyde mutlaka bir davranış değişikliği meydana getirmektedir. Örneğin, zebra
görmeyen bir çocuğa zebra resmi gösterilip “Bu ne?” diye sorulunca, “Bilmiyorum” diyebileceği
gibi onun at, yada eşek olduğunu ifade edebilecektir. Resimdeki hayvanın zebra olduğu söylendiği
ve resmi yeniden gördüğü zaman “Bu bir zebra” diyebilecektir. İnsanlar öğrendiklerini istedikleri
zaman yazarak, yaparak, söyleyerek mutlaka gösterirler.öğrenme ile davranışta meydana gelen
değişiklikler istendik ya da istenmedik olabileceği gibi yanlış öğrenmeler de olabilir. Örneğin
küfürlü konuşma ya da sigara içme istenmeyen ancak öğrenilmiş davranışlardandır.
Öğrenme yaşantı ürünüdür.
Bireyin çevresiyle kurduğu etkileşim sonucu bireyde kalan izler yaşantı olarak tanımlanır.
Öğrenmeler bireyin çevresiyle kurduğu etkileşimler sonucu gerçekleşir. Her bireyin çevresiyle
kurduğu etkileşim farklı olduğu için öğrenme bireyseldir. Örneğin, aynı sınıfta bulunan iki
arkadaşın öğretmenin anlattıklarından verdikleri geri bildirimler farklı olabilecektir.
Öğrenme kalıcıdır.
Öğrenmeden söz edebilmek için bireyin gösterdiği davranış değişikliğinin sürekli olması gerekir.
Kısa süreli davranış değişiklikleri öğrenme değildir.
Öğrenmenin gerçekleşmesi için gerekli koşullardan biri de kişinin uyarılma düzeyidir. Yüksek
derecede uyarılma aşırı kaygı, şiddetli heyecan yaratabileceğinden, öğrenme ciddi şekilde
engellenebilir. Zayıf bir genel uyarılma durumunda (uykuda) da yine öğrenme
gerçekleşmeyecektir.
5)Hazır bulunuşluk
Hazır bulunuşluk, olgunlaşma ve öğrenme sonucu kişinin belli davranışları yapabilecek düzeye
gelmesidir. Biyolojik olgunlaşmanın yanında öğrenmeyi gerçekleştirmek ve desteklemek için
uygun şekilde düzenlenmiş çevresel faktörleri içerir. Çocuğun bir davranışı öğrenmesi için
gereken olgunluğa ulaşmanın yanında yapılacak davranışla ilgili bilgi ve becerileri de kazanmış
olması gerekir.Örneğin, çocuğun bisikleti kullanabilmesi için kaslarının olgunlaşması yanında ilgili
organlar arasında da koordinasyonun sağlanması gerekir. Bunların yanında aracın yapısı, nasıl
kullanılacağı ve yapılacak işlemler hakkında da bilgiye ihtiyaç vardır.
6)Eğitim
Eğitim her toplumda devam eden bir süreçtir. Öğrenmenin oluştuğu her durumda, insan
davranışlarını değiştiren bir eğitim sürecinden söz edilebilir. Eğitim, bireyin tüm yaşamı boyunca
sürmekte, okul içinde ve dışında yaşam boyu devam eden tecrübeler bütünüdür.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
DOWN SENDROMU NEDİR? BELİRTİLERİ NELERDİR?
DOWN SENDROMU NEDİR? Down sendromu genetik bir rahatsızlıktır. Sağlıklı insanlarda 2 tanesi eşey kromozomu (XX veya XY) olmak üzere toplamd...

POPÜLER YAYINLAR
-
ETKİNLİK PLANI 1 ETKİNLİK ADI: Köpeğimin Kemiği Nerede ? ETKİNLİK TÜRÜ: Türkçe Dil Etkinliği + Sanat Etkinliği (Bütünleştirilmiş Büyük...
-
Çocuğum okula hala alışamadı. Ne yapmalıyım ? Çocuk ilk defa kendi güvenli alanından (evden) çıkıp farklı bir ortama girecektir. Bu duru...
-
1)Doğum öncesi etmenler 2)Doğum sırası etmenler 3)Doğum sonrası etmenler olmak üzere 3'e ayrılır. 1)Doğum öncesi etmenler Fetüs, dö...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
1. Yapılan yorumun içerik ile ilgili olmasına dikkat ediniz.
2. Lütfen yorumlarınızda yazım ve dil bilgisi kurallarına uymaya çalışın.
3. Yorumlar sorulara ve içerik önerilere açıktır.