30 Aralık 2019 Pazartesi

ÇOCUKTA YEMEK YEME SORUNLARI


Yaşamın ilk iki yılı büyüme hızının en yüksek olduğu dönemdir. 2 – 5 yaşlarında ise çocuğun büyüme hızında önceki döneme göre düşüş görülür. Buna paralel olarak çocuğun iştahında da değişmeler olabilir. Anne babalar ise çocuklarının beslenmesi konusunda çok duyarlıdırlar. Genellikle çocuklarının gereksinimlerinden fazla yemelerini beklerler. Çocuklarını bu konuda zorlamaya veya ödüllendirme yolunu kullanmaya başlarlar. Her iki yolda çocukta yemek yeme sorunlarına neden olabilir. Çocuk sorununu, nazlanma, yemek süresini uzatma, hırçınlaşma, reddetme hatta kusma gibi davranışlarla ortaya koyar. Anne babanın çocuğa aşırı düşkün olması, beslenmede titiz davranması ve katı olması yemek yeme sorununu büyütebilir. Bu sorun karşısında anne babalar çocuklarına iyi bir beslenme alışkanlığı kazandırmalıdır. Yemeğini yemesi konusunda çocuğa ödüllendirileceği söylenerek onunla pazarlık yapılmamalıdır. Yiyeceği yemeğin miktarına çocukla birlikte karar verilmelidir. Çocuğa gösterilen ilgi özellikle yemek zamanında arttırılmamalıdır. Çocuk sevmediği yiyecekleri yemesi konusunda zorlanmamalı, bu yiyecekler değişik şekillerde ve zamanlarda çocuğa tekrar sunulmalıdır. Her şeyden önemlisi çocuğa bu konuda iyi birer model olunmalıdır.

ÇOCUĞUN YEMEK YEMEMESİ NE ZAMAN SORUNLU HALE GELİR ?

  • Ciddi kilo kayıpları
  • Halsizlik
  • Baş dönmesi 

ÇOCUK NEDEN YEMEK YEMEZ ?
  • Duygusal nedenler
  • Anne babayı cezalandırmak için
  • Kazanç elde etmek için (istediği bir şeyi elde etmek için)
  • Sevmediği yiyecekler olduğu için
  • İhtiyacı dışında yemeye zorlandığı için
  • Acıkmadığı için
ÖNERİLER:
  • Çocuğa yeme alışkanlığı kazandırmak için doğru rol model olunmalı.
  • Kendi başına yemesi için teşvik edilmeli.
  • Yemek yeme davranışının oyuna dönüştürülmesine izin verilmemeli.
  • Beklentiler çocuğun yaşına uygun olmalı. (3 yaşındaki bir çocuğun yemeğini dökmeden yemesi beklenmemeli.)
  • Neden yemek istemediğini gözlemleyin.
  • Yemek yeme saatiniz olsun.
  • Yemek seçenekleri sunun.
  • Tutarlı olun.
  • Örnek olun.
  • Uzmanlardan yardım almaktan çekinmeyin.
  • Çocuğun yiyebileceği porsyonlar hazırlayın.
  • Yeme davranışından çocuğun çıkar elde etmesine izin vermeyin. (Bana ...... alırsanız yemeğimi yerim.) 
  • Yemekte TV, bilgisayar, telefon gibi teknolojik ürünler kesinlikle olmasın.
  • Kurallarınız olsun.
  • Yemek yemesi için çocuğa yalvarılmaz, rüşvet teklif edilmez.
YEMEK KURALLARI:
  • Yemek masada yenir.
  • Çocuğun istediği miktarda tabağına almasına izin verin.
  • Yemek saatinde sadece yemek yenilecek. TV, bilgisayar, reklamlar, telefonlar vs. olmayacak.
  • Yemek saatinin dışında yemek yenilmeyeği çocuğa anlatılmalıdır.
  • Öğününde yemek yemeyen çocuk bir sonraki öğüne kadar bekletilmeli, arada başka gıdalar verilmemelidir.
  • Yemek tabağa konmadan önce sofraya oturup beklenilmeli.
  • Herkes başlamadan yemeğe başlanmaz.
  • Yemeği bitirmeden sofradan kalkılmaz.
  • Sandalyede dik oturulur.
  • Masaya yakın oturulmalı.
  • Yemek yerken ağız şapırdatılmaz.
  • Sevmediği bir yemek için ''ıyy, öğğhh, iğrenç'' gibi ifadeler kullanılmamalı.
  • Yemekte hoş olmayan kelimeler kullanılmamalı.
  • Ağızda yemek varken konuşulmamalı.
  • Küçük lokmalar halinde yemek yenmeli.
  • Peçete kullanılmalı.
  • Ağzındakini çiğneyemediğinde, yutamadığında, masaya değil peçeteye çıkarmak.
  • Yemeği yapan kişiye ellerine sağlık demek.
  • Sofradan kalkarken izin istemek.
  • Yemek bitince sofradaki diğer kişilere afiyet olsun demek.
  • Yemek istediği bir yiyecek ya da içecek olduğunda bunu ''verebilir misin'' , ''alabilir miyim'' diyerek istemek.
  • Sağ elle yemek yemek.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

1. Yapılan yorumun içerik ile ilgili olmasına dikkat ediniz.
2. Lütfen yorumlarınızda yazım ve dil bilgisi kurallarına uymaya çalışın.
3. Yorumlar sorulara ve içerik önerilere açıktır.

DOWN SENDROMU NEDİR? BELİRTİLERİ NELERDİR?

DOWN SENDROMU NEDİR? Down sendromu genetik bir rahatsızlıktır. Sağlıklı insanlarda 2 tanesi eşey  kromozomu (XX veya XY) olmak üzere toplamd...

POPÜLER YAYINLAR